Zatiaľ, čo leto je v plnom prúde, v dňoch 24. až 31. 7. 2017 sa v japonskej Nagoji konala celosvetová súťaž v robotike RoboCup 2017. Študenti Gymnázia Viliama Paulinyho – Tótha v Martine, Matej Jurčík, Jakub Krcho, Michal Holeček a Juraj Michálek, alebo, ako sa zaujímavo nazvali, tím Ohyzdov, sa na celosvetovú súťaž prebojovali víťazstvom v slovenskom finále. Cieľavedomý tím viedla RNDr. Alica Karkušová, učiteľka informatiky.
Prvý deň súťaže, pondelok, bol takzvaný setup day, kedy prebiehala konštrukcia a programovanie robotov, kalibrácia senzorov na dané podmienky, ako aj príprava na súťažnú prezentáciu. Slovenský tím, Ohyzdi, súťažili v kategórii On Stage – Secondary (tanec robotov). V tejto kategórii musia žiaci vymyslieť „divadelné predstavenie“ robotov na vybranú tému. Dôraz sa kládol najmä na komunikáciu medzi robotmi navzájom a na bohaté využitie najrôznejších senzorov a motorov, ktoré mali robotov čo najviac rozhýbať. Študenti predviedli „Kúzelnícku robotickú show“ s názvom MAGIC SHOW, kde hlavný robot (kúzelník) predvedie niekoľko trikov, ako „rozpílenie asistentky,“ „zmiznutie robota“, či klasické „vytiahnutie zajaca z klobúka“.
Súťaž bola náročná, tímy museli časti robotov poskladať a doprogramovať priamo na mieste. Na to sme využili deň príchodu. Mentori boli hneď od začiatku oddelení od svojich tímov, aby im nemohli pomáhať. Náš robotický tím absolvoval nasledujúce súťažné disciplíny:
- Technické interview. Počas 15 minút tvárou tvár k porote museli vysvetľovať svoje konštrukčné riešenie robotov, programy a celkovú logiku projektu. Študenti používali Java Socket a LEJos (Java pre Lego Mindstorms). Toto prostredie si vybrali takticky, pretože je náročné na zvládnutie a očakávali vďaka nemu vysoký bodový zisk.
. - Technická demonštrácia. Počas päťminútovej „on stage“ demonštrácie museli tímy porote ukázať robotov bez kostýmov a vysvetliť, aké technické schopnosti majú. Prezentovali princíp spolupráce a funkcionalitu jednotlivých komponentov (senzorov, motorov, mikropočítačov a riadiacich jednotiek). Táto súťažná disciplína sa nám vydarila a výsledky tímu predčili naše očakávania. Porote sa páčila myšlienka projektu, ale aj technický návrh konštrukcie našich troch robotov a ich vzájomná komunikácia.
. - OnStage vystúpenie. Počas piatich minút museli jednotlivé tímy:
- rozmiestniť svojich robotov spolu s kulisami na pódiu na ploche s rozmermi 3 x 4 m, pričom počas predstavenia sa žiadny robot sa nesmel pohybovať mimo tohto priestoru,
- v angličtine predstaviť svoju krajinu, školu, projekt spolu s jeho hlavnou myšlienkou, pričom na pozadí bežali prezentácie v podobe videa alebo klasických obrázkov,
- predviesť samotné vystúpenie robotov, ktoré bolo podporené videom a prezentáciou na už danú tému.
V kategórii OnStage nebola dôležitá iba konštrukcia a programovanie robotov, ale aj atraktívne predstavenie celého projektu, zaujímavá myšlienka a výber vhodných multimediálnych prostriedkov. Na OnStage vystúpenie mal každý tím dva pokusy, pričom pri celkovom hodnotení sa bral do úvahy ten lepší z nich. OnStage vystúpenie tvorilo štyridsať percent celového skóre.
- Poster. Na súťaži sa špeciálnou cenou hodnotil aj plagát k vystúpeniu. Hoci nebol súčasťou celkového hodnotenia, mal potenciál upútať pozornosť.
. - Vystúpenie supertímov. Losovaním porota vytvorila supertímy pozostávajúce zo súťažiacich z troch rôznych, rozdielnymi jazykmi hovoriacich, krajín. My sme tvorili supertím s kolegami z Ruska a Peru. Mali sme jeden a pol dňa na to, aby sme postavili robotov a naprogramovali ich tak, aby simulovali hru Freezy (jednoduchá forma naháňačky).
Celkovo hodnotím našu účasť na súťaži veľmi pozitívne. S výkonmi Ohyzdov som spokojná. Naše celkové umiestnenie spomedzi 21 tímov, ktoré súťažili v našej kategórii, bohužiaľ nepoznáme. Na oficiálnej stránke RoboCupu bol zverejnený iba zoznamy tímov, ktoré získali ocenenia. Stránka s celkovými výsledkami je k dispozícii tu, výsledky kategórie OnStage tu.
Ohyzdi podali veľmi dobrý výkon. Dokázali zaujať a nadchnúť nielen publikum, ale aj porotu. Po vystúpení nám Nagojské publikum nadšene a úprimne tlieskalo.
RoboCup je obrovská súťaž spojená s výstavou a prezentáciami špičkových robotov a robotických technológií z celého sveta. Mali sme možnosť vidieť robotické
autíčko firmy SONY, robotov, ktorí frézujú, robia cukrovú vatu, hrajú šach, obsluhujú ľudí v domácnosti, alebo s nimi komunikujú a robia im spoločníkov. Záber RoboCupu je teda skutočne veľmi široký. Mohli by sme ho považovať za celosvetový festival robotiky. Japonská televízia priamo v súťa
žnej hale zriadila živé vysielanie. Pre Nagoju, aj celé Japonsko, to bola skutočne veľká udalosť. Sme šťastní, že sme sa jej mohli zúčastniť.
Organizátori a porotcovia vytvorili atmosféru, vďaka ktorej si deti súťaž užívali a tešili sa z toho, koľko nových vecí sa naučia, uvidia nové technológie, nadviažu nové priateľstvá a, najmä, aj naďalej im zaostane nadšenie pre robotiku.
Aký prínos mala naša účasť na RoboCupe?
Študenti úspešne reprezentovali svoju krajinu na medzinárodnom fóre, získali množstvo nových poznatkov, uvideli najnovšie technológie a nadviazali nové priateľstvá. Okrem toho sa zlepšili v komunikácii v angličtine a získali motiváciu aj naďalej zdokonaľovať svoje schopnosti v oblasti informatiky, robotiky a programovania. Naše aktivity sú možné aj vďaka podpore nadácie Pantheon Foundation.
RNDr. Alica Karkušová
učiteľka informatiky, Gymnázium Viliama Paulinyho – Tótha
.